Södra Kungsleden 2023

Prošli jsme dálkovou pěší trasu Södra Kungsleden ve středním Švédsku, která je vedena mezi Storlienem a Sälenem podél hranice s Norskem. Poté jsme ještě navázali stezkou Vasaloppsleden a došli až do Mory. Södra Kungsleden 2023

1. den, 13.8.2023, přesun do Storlien

Vyjíždíme ve 4.30 do Krakowa, letíme do Trondheimu. V Intersportu v Trondheimu jsme si chtěli koupit kartuš k vařiči, v neděli bylo ale zavřeno. Čekání na vlak do Storlien si krátíme na pláži v Hellu. Vlakové jízdenky přihlašujeme v aplikaci, Storlien je první zastávka vlaku. Ve Storlien nakupujeme v COOPu, vybíráme v bankomatu 1000,- SEK (pro jistotu) a jdeme spát k přístřešku, kterým je ptačí pozorovatelna. Kolem je mokro, tak spíme uvnitř. Otravují nás komáři, takže provizorně věšíme moskytiéru ze stanu a je to pak daleko lepší.

2. den, 14.8.2023, Storlien, Blåhammarens Fjällstation

Ráno se přesouváme do Coopu, kde snídáme a čekáme na otevření obchodu se sportovními potřebami, kde by měli mít o bomby k vařiči. Obchod otevírá v 10.00 hodin, úspěch, bomby máme. Po silnici jdeme do Storvallen a poté již odbočujeme na značku do terénu. Hned první úsek přes hřeben k řece Enan je mokrý, takže hned máme boty durch promočené. U řeky je přístřešek, dáváme si pauzu a koupačku v řece. Občas přejde přeháňka. Od řeky již stoupáme po sušší cestičce k chatě Gräslidfjället. Švédi zde rozdělali oheň, takže trochu sušíme boty a ponožky. Poté vyrážíme směrem k chatě Blåhammarens, stan stavíme na pláni kousek pod chatou. V noci chvíli prší, ale ráno máme boty téměř suché.

3. den, 15.8.2023, Blåhammarens, Sylarna Fjällstation, Mieskentjakke

Ráno vyrážíme za sucha, stezka je dobře patrná a jde se dobře. Kolem desáté hodiny začíná pršet a prší skoro až do tří hodin. Zastavujeme na chatě Enkälen, kde si děláme kafe. Další zastávka je až na stanici Sylarna, kde přicházíme kolem 14. hodiny za silnějšího deště už celkem promoklí. Dáváme pauzu, trochu oschneme, čekáme co bude dál s počasím a jakmile déšť ustane a neprší, už jen mírně mrholí, vydáváme se na další cestu. Cílem je dojít k chatce Mieskentjakke. Cesta je dlouhá, ale vcelku hezká a mokrá. V údolí jsou rozesety malé kopečky a jezera, mezi kterými se potuluje spousta sobů. Stanujeme přímo u chatky, kousek před ní jsme brodili potok, takže boty máme durch. V chatce jsou mladí francouzi, kteří se suší po uplynulém dni. Je vidět, že mají chodidla plná oblepených puchýřů z těžkých mokrých botů, za chvíli odcházejí směr Sylarna. V noci sprchlo a foukalo, takže ráno máme téměř suchý stan, hurá!!

4. den, 16.8.2023, Mieskentjakke, Helags, Fjällstuga Fältjägaren

Ráno neprší, vyrážíme po 8. hodině, ale kolem 10. hodiny začíná opět pršet. Po 11. hodině docházíme na Helags Fjällstation. Dáváme si hodinu pauzu, čokoládku, dobrou svačinku a pokračujeme dále. Fouká však silný vítr, ale neprší. V polovině trasy u křížení s dalšími trasami začíná opět pršet, tak se snažíme jít co nejrychleji k chatě Fältjägaren, kam přicházíme kolem půl páté. Původně jsme chtěli dojít ještě dále k malé chatce Svaletjakke, ale v tomto počasí to fakt nemá cenu. Stále velmi silně fouká a prší vodorovně. Nakonec zůstáváme na chatě, platíme 550,- SEK za osobu na noc a obsazujeme si postel. Potkáváme tu i Toma, kterého jsme prvně potkali ve Storlien a postupně jsme se míjeli. V chatě připravujeme oheň a s ostatními promoklými sušíme oblečení a boty. Zítra má být hezky a my máme před sebou dlouhou cestu.

5. den, 17.8.2023, Fältjägaren, Klinken, Långbrottsjön, Fjällnäs

Ráno vyrážíme už v 7 hodin, protože nás čeká dlouhá cesta. Je vcelku chladno, včerejší déšť na stéblech trávy zmrznul. Ale slunce svítí a postupně rozpouští mlhu a otepluje se. Jde se nám dobře a za 2 hodiny jsme u chatky Svaletjakke, kam jsme chtěli dojít včera. Pokračujeme sestupem k řece Ljusnan, na tábořišti si děláme kafe a koupeme se v řece. Velmi osvěžující a rychlá koupel. Osvěženi odcházíme kolem 12. hodiny k chatce u mostu Långbrottsjön, kde si dáváme borůvkovou a fotící pauzu. Zbývá nám už jen přechod jednoho hřebene a budeme ve Fjällnäs. Krajina je moc hezká, cestou jdeme ještě kolem jedné chatky. Ve Fjällnäs stavíme stan dole u jezera, kde je malé tábořiště v místě zimní trasy přes jezero. Dnes bylo krásné ukázkové počasí, radost pohledět.

6. den, 18.8.2023, Fjällnäs, Broktjärnskojan

Ráno máme úplně mokrý stan. Nepršelo, ale u jezera je příliš velká vlhkost a ranní nízké mlhy. A my v tom všem. Balíme tedy mokrý stan a kolem 8. hodiny odcházíme po silnici do Hamry, kde je obchod pro snídani a něco dobrého pro dnešek, trvanlivé potraviny ještě máme. Ve zdejším obchodě mají i plynové kartuše a koutek s potřebami a potravinami vhodnými pro trek. Super. U obchodu snídáme královskou snídani a poté po sjezdovce vystoupáme na hřeben, kde se napojujeme na naši trasu. Trasa pokračuje traverzem hřebene podél jezera. Dnes je to ale jiné, nejsou tu mokřady, jen suché kamenité stezky porostlé fialovým vřesem, sem tam potůček a mnoho sobů. Sobi jsou jako duchové, tiše a ladně se kolem vás pohybují, někdy o nich ani nevíte, nic neslyšíte, jen máte pocit, že vás někdo pozoruje. Zastavíte se a ano, jste viděni a sledováni. Fascinovaně hledíte na soby, kteří se za pár chvil rozběhnou se zvednutým čumákem a neslyšně zmizí ve fjällu. Je to krásné a velmi uklidňující. Když jednou soby potkáte, zamilujete si je a začnete je v krajině vyhledávat. Co na tom, že jste jich už viděli tisíc, pořád je to málo a chcete vidět další, je to návykové. A navíc dnes máme celý den suché boty, jaká krása!! Pro dnešní noc si vybíráme místo na plošince v terénní hraně před sestupem k chatce Broktjärnskojan. Tady zvrchu to vypadá, že u chatky je kamenitý terén a nedá se tam postavit stan. Tady nahoře je navíc sucho, borůvky, pofukuje a nejsou tady komáři. Stan stavíme kolem půl páté a zbytek odpoledne odpočíváme, sušíme a větráme věci, koupeme se v potoce, pereme trika, sbíráme borůvka a hledíme do krajiny. Výhledy jsou famózní.

7. den, 19.8.2023, Broktjärnskojan, Rogenstugan

Balíme stan a vyrážíme před osmou. Za 15 minut jsme dole u chatky Broktjärnskojan. Chatka je krásná, nová a stan bychom tady opravdu nepostavili. Sestoupili jsme do lesnaté krajiny mezi jezery. Je to tady úplně jiné než doposud, pokračujeme velmi pomalu, protože je zde kamenitý terén s většími kameny, mezi kterými se musíme hledat cestu. Objevují se také mokřady, ale daří se nám držet si suché boty. Kolem poledne přicházíme k chatě Skedbrostuga, to znamená, že jsme 10 km šli 4 hodiny, včetně koupání v jezeře ovšem. Je krásné, až velmi teplé počasí. Od chaty pokračujeme dále jižní trasou kolem jezera Rogen, cesta se drží cca 200 m od břehu a je velmi kamenitá a pomalá. Cestou nejsou ani potoky a je třeba si vzít na tuto část cesty s sebou vodu!! Za 3.5 hodiny přicházíme k přístřešku u jezera, odpočíváme a rozhodli jsme se dojít až k chatě Rogenstugan. U chaty jsme kolem 18.30 a na krásném místě si stavíme stan, dnes v noci pršet nemá. Pod chatou u jezera je krásná pláž a sauna (v ceně pobytu v chatě, případně si zaplatíte). Zítra ale bude naše, jupí!!

8. den, 20.8.2023, Rogenstugan – volný den

Předpověď počasí na dnešek slibuje silný déšť od rána, ale trochu se opozdil. V 7 ráno balíme suchý (!!) stan. Pršet začíná kolem 10. hodiny, my však už odpočíváme v chatě, kde jsme se rozhodli zůstat do dalšího dne a odpočinout si. Prší celý den a přestává až kolem 17. hodiny. Přes den si čteme, hrajeme kostky, karty, poflakujeme se trochu po okolí a těšíme se na večerní saunu. Sauna byla roztopena v 18 hodin a mimo nás přišel ještě jeden pán. Když jsme odcházeli, tak ještě tři slečny, které úplně promoklé (včetně spacáků) přišly v průběhu dne do chaty. Sauna byla vytápěna dřevem, které si sami přikládáte, pro ochlazení seběhnete dolů do jezera. Je to nádhera a relax pro tělo i duši, to se neomrzí. Za chatu jsme opět zaplatili 550,- SEK za osobu a noc, dále jsme si připlatili za denní využití chaty.

9. den, 21.8.2023, Rogenstugan, Särsjöbäcken

Ránoy vycházíme brzy v 7 hodin, čeká nás dlouhá cesta. Při odchodu prší, takže jsme se komplet oblékli do nepromokavého, včetně ponožek. Krajina za chatou kolem vodního propoje mezi jezery Rogen a Stor-Tandsjön je krásná a za deště tajemná. Kolem osmé přestává pršet, takže nepromok jde dolů, dále se jen občas přežene déšť. Kolem 11. hodiny jsme u prvního vindskyddu a kolem poledne u chaty Storrödtjärn. Tady větráme boty a chvíli si povídáme s chatařkou, je to příjemná holka, která je tu druhý den a vystřídala předchozí chataře. Dovídáme se od ní, jak celý systém chat, zásobování a obsluhy funguje a je organizován. Odcházíme kolem 13. hodiny a za chvílu míjíme chatku Slagusjön. Odpočíváme až ve vinskyddu Hävlingen kousek od mostu na hranici národního parku Töfsingsdalen. Svačíme a odháníme komáry, kteří nás přiletěli přivítat a smlsnout si. Dále pokračujeme k dnešnímu cíli, kterým je chatka Särsjöbäcken. Přicházíme opět za deště, uvnitř jsou 2 rodiny s dětmi, ale právě odcházejí do chat u jezera Hävlingen. Zůstalo nám zatopeno, což se hodí, protože máme spoustu věcí mokrých. Takže sušíme a rozhodli jsme se zde přenocovat na lavicích. Je to lepší řešení než v noci zmoknout.

10. den, 22.8.2023, Särsjöbäcken, Guttudalskojan

Vycházíme ráno v 7.30 za lehkého deště, za 2 hodiny přicházíme na Grövelsjön. Na fjällstation si necháváne na recepci nabít powerbanky, kupujeme si jídlo a plynovou kartuši a jdeme se podívat ještě do 500 m vzdáleného obchůdku - ze zvědavosti. Zde je ale sortiment dosti omezený. Na fjällstation je obchůdek velký, dobře zásobený, mají vše potřebné. V kavárně si kupujeme kafe a zákusek a kolem poledne se vydáváme na další cestu. Navzdory tomu, že je to tady turistické centrum, za chvíli malinko bloudíme. Cesta zmizela, spatně jsme odbočili a dorazili jsme k norské hranici. Nevadí, je to vlastně taky cestou, nakonec to byla lepší cesta než původně plánovaná. Od norské hranice scházíme k malému vodopádu Silverfalet, který bychom při původním plánu minuli, poté se napojujeme na původní trasu. Cesta ubíhá celkem dobře, kolem 14.30 jsme u usedlosti Valdalsbygget, kde je i odpočinková chatka. Bydlí tady hospodáři, pasou se kravky a zvědavé ovce. Po svačince pokračujeme velmi podmáčeným lesem, prší a les je tmavý, sevřený a skoro strašidelný. Jdeme hodně vodou a mokřady, jsme celí mokří, ale je to vcelku zábavné. Poslední úsek cesty vede k chatě Guttudalskojan po štěrkové lesní cestě, která je suchá a postup rychlý. Na chatě jsou dva Němci jdoucí z Mory a je už i zatopeno, bezva. Před večeří se jdeme vykoupat v řece a vyprat si trika a ponožky.

11. den, 23.8.2023, Guttudalskojan, Röskåsen

Dnes vycházíme krátce po 7. hodině a začínáme ukrajovat kilometry z naší nejdelší etapy. Je hezky, slunečno a téměř 18 km až do Flötningen jdeme rychlým krokem po štěrkové cestě, výjimkou jsou dva úseky – první cca 2 km dlouhý vede přímo přes mokřad bez lávek a druhý cca 1 km vede suchým krásným lesem. Tady jsme potkali poslední sobíky na naší letošní cestě, takže na viděnou zase za rok! Ve Flötningen jsme před 11. hodinou a v místním obchůdku u cesty si kupujeme jídlo na další dny. Nějaké zbytky ještě máme, ale doplnit potřebujeme asi na 3 dny. Navzdory tomu, že je to jediný obchod na cestě ze Sälenu do Grövelsjön, není to s vybavením moc dobré. Nemají vhodnou sušenou stravu a ani tady nekoupíte (doufejme že prozatím) plynovou bombu. S paní prodavačkou jsme probrali tyto nedostatky a ačkoliv moc netušila, co turisté potřebují, byla ochotná a vstřícná - nechala si všechno vysvětlit, ukázat, dokonce si sušené jídlo a plynovou bombu vyfotila, aby věděla, co by měli do obchodu doplnit. Na oplátku za tip jsme obdrželi nanuky zdarma. Věříme, že v dalších letech už turisté v tomto malém nadějném obchůdku naleznou potřebné vybavení. My jsme se museli spokojit s balením bramborových kaší a sušených nudlových kelímků a polévek, které jsme si přesypali do vlastních skladnějších sáčků. Odpočati jsme vyrazili na další cestu kolem 12.30. Zpočátku je cesta opět štěrková, ale poté již cestička vede lesem, některé úseky jsou opět dost podmáčené s rozpadlými lávkami a chodníčky, ale jde se hezky. Na mokré boty jsme si už zvykli a není to problém. Lesnaté úseky jsou opět jiné než dříve, takže trasa je zábavná a zajímavá. V 18 hodin přicházíme k chatě Röskåsen, je moc hezká se 4 postelemi uvnitř. Zatápíme, koupeme se v potoce a pereme ponožky, všechno nám snad uschne. V průběhu večera přichází Hanes z Německa, večer jsme strávili zábavným a vtipným povídáním. Bylo to moc prima.
Běžná cena za užití chatky je 200,- SEK za osobu a noc, malý problém je se zaplacením.

12. den, 24.8.2023, Röskåsen, Gröningshallan

Vycházíme v 7.45, Hanes se vydal opačným směrem než my. Naše cesta je hodně mokrá, ale nikterak obtížná. Až na jeden úsek za usedlostí Brunnsätern, kde přes rozvodněný potok chybí lávka. Respektive byla tady, ale je stržená. Potok je široký zhruba 2.5 metru, tedy ne až tak moc, ale je hluboký a prudký. Mě se podařilo jej přeskočit dlouhým skokem z velkého kluzkého balvanu, ale Katka na kameni uklouzla a i s batohem se vykoupala v potoce. Ale rychle se z toho dokázala vyhrabat na břeh. Vzhledem k tomu, že uvnitř v batohu máme věci zabaleny ve velkém žlutém pytli, zůstaly suché, zvenku dost vody odclonila pláštěnka, takže batoh byl mokrý, ale nijak strašně. Horší to bylo s Katkou, od pasu durch, ale nemělo cenu se převlékat, a tak šla v mokrém oblečení, které cestou do večera uschlo. Nebylo zima, takže se to dalo vydržet. Další cesta byla už bez karambolů a šlo se dobře. Na Id-Persätern si dáváme pauzu a vaříme si čokoládu, další malou pauzu máme na chatce Drevfjällstugan. Dnešní den končíme u vindskyddu Gröningshallan. Je to moc hezké místo blízko potoka, se spoustou místa pro stan. My jsme se rozhodli pro nocleh v přístřešku, jen jsme si postavili moskytiéru proti nevítané komáří návštěvě.

13. den, 25.8.2023, Gröningshallan, Tangsjöstugan

V noci nepršelo a bylo velmi příjemně. Vstáváme v 6.30 a v 8 hodin začínáme scházet do údolí do Gördalen. Tady se nachází kemp a bývala tu i možnost občerstvení a pizzerie, ale je zavřeno. Možná že to funguje v zimě, kdy je tady přeci jen hlavní sezóna. Začínáme stoupat na Fullufjället, prozatím neprší, ale je to na hraně. Jakmile vystoupáme na náhorní plošinu, začíná pršet a leje a leje. Terén není náročný, jde se navzdory dešti celkem dobře. Už jsme na Fullufjälletu byli před pár lety, takže to, že nejsou výhledy nám až tak nevadí. V poledne jsme u chatky Harrsjöstugan, kde je krátká čokoládová pauza. Poté pokračujeme k chatě Rösjöstugorna, kde si v malé odpočinkové chatě vaříme horkou čokoládu a k tomu tyčinku. Kolem druhé odcházíme do deště na poslední část dnešní trasy k chatě Tangsjöstugan, stále prší. V chatě je již zatopeno, postaral se o to Němec Denis, který tady doputovat ze Sälenu se svým psem Gismem. Společný příjemný večer jsme strávili povídáním a hraním karet.

14. den, 26.8.2023, Tangsjöstugan, Björnholmsstugan

Dnes je venku opravdu nechutně, prší a fučí. Tohle počasí jsme si fakt neobjednali, asi na nás zbylo. Podle předpovědi to ale bylo v pořádku a počítali jsme s tím. Trochu jsme si přispali, balíme věci, uklízíme chatu a doplňuje spotřebované dřevo. Vycházíme kolem 9. hodiny, tedy celkem pozdě, ale dnes to nemáme tak daleko. První úsek cesty až k chatě Tangådalsstugan nechutně prší. Cesta vede kolem říčky Tangån, zčásti je zcela pod vodou a je třeba úsek obejít po podmáčeném mechu a rašelině, zčásti se dá brodit, leckdy je vody do půli lýtek. Já jsem v jednom místě zapadl do rašeliny do půlky stehen a vylízal jak Jožin z bažin, docela adrenalin. Letos je hodně deštivé léto a je to vidět, stezka vede místy přes jezírka, která tady obvykle nejsou, místy se cestička mění v potok, ale běžně lze projít suchou nohou. Tento úsek asi bylo lepší přeplavat než přejít. V chatě Tangådalsstugan si zatápíme v kamnech, protože víme, že Denis a Gismo se budou kvůli počasí na tuto chatu vracet a vyhřátá chata jim přijde vhod. Trochu sušíme věci, vaříme si čokoládu a sníme tyčinku a po hodině a půl pokračujeme dále v cestě. Další úsek je příznivější, cesta vede přes vrch hřebenem a je většinou suchá až na pár míst, kde je opět místo stezky potok. Ale oproti první půlce trasy je to úplná pohoda. I počasí je malinko lepší, už neleje, jen místy mrholí. K chatě Björnholmsstugan přicházíme asi v 16.45, jsme tu sami. Zatápíme, připravujeme dřevo, a jdeme sušit promoklé oblečení a boty.

15. den, 27.8.2023, Björnholmsstugan, Närfjällsstugan

Díky sušárně za kamny máme ráno vše suché a venku neprší. Vycházíme nalehko jen ve větrovkách, ale po chvíli zase začíná pršet a na řadu přijde opět nepromok. Stoupáme do sedla k chatce Lilldalsstugan, kde zdoláváme poslední tabulku čokolády, chvíli oschneme a pokračujeme sestupem k silnici. Sestupujeme potokem, který pohltil stezku, letos normálka. Kousek před hlavní cestou je stezka štěrková a u hlavní cesta se fotíme u dřevěné brány Södra Kungsleden. Není to ještě konec, čeká nás ještě jeden den. U řeky Görälven je přístřešek, vychází a hřeje slunce tak se tady chvíli zdržíme. Jakmile se po půl hodině vydáme opět na cestu, překonáme řeku přes hezký most, opět začíná pršet. Proti toku potoka, který pohltil stezku stoupáme k chatce Granfjällssätern a jsme zas úplně mokří. Na řadu přichází opět horká čokoláda a tyčinka, jak příjemné. Do cíle dnešní cesty zbývá pouze 6 km, zpočátku vystupujeme opět potokem a dostáváme se na hranici fjällu, přestává pršet, zato nastupuje silný vítr. Nahoře se jde lépe a před šestou jsme na chatě Närfjällsstugan. Opět sami. Zítra nám zbývá posledních 20 km do cíle Södra Kungsleden.

16.den, 28.8.2023, Närfjällsstugan, Sälen

Ráno je mlha, ale je vidět, že slunce dnes vyhraje. Odcházíme v 7.45, první úsek jdeme celkem pomalu, teprve v 10.30 jsme u přístřešku Kläppenskjulet. Velmi hezké místo. Půl hodiny pauza a pokračujeme dále. Je poznat, že se blížíme k turistickému centru, v trase cesty jsou připravena nová prkna k obnově cesty přes mokřady, což nám velmi usnadňuje postup. V poledne jsme u chaty Källfjällsstugan. Chata je malá a bez kamen, ale jsou tady již připravena nová kamna k osazení. Kousek za chatou jsou soukromé chaty a pěkná studánka. Připravujeme si oběd a čokoládku a tímto okamžikem jsme snědli všechny zásoby, které jsme s sebou nesli, dokonce už nemáme ani pytlík čaje. Před námi je posledních 5 km trasy, stoupáme na vrchol, odkud mírně klesáme k rozcestí, kde se napojujeme na krásnou širokou dřevěnou stezku, šířka 3 prkna vedle sebe, takový luxus jsme cestou nikde neviděli. Potkáváme tady dost turistů, za chvíli jsme u poslední odpočinkové chatky Östfjällsstugan, od které již vede upravená štěrková cesta směr Sälen, poslední 2 km této cesty jsou již asfaltové. A jsme v cíli u lyžařského střediska, na parkovišti u obchodu ICA. Nakupujeme si na večeři a snídani, po dlouhé době jsme si koupili kávu, jogurt a jiné dobroty a po odpočinku se vydáváme k silnici na stopa do Sälenu. Stojíme 5 minut a zastavuje nám kluk, který nás bere do Sälenu, dokonce přímo před naše ubytování v části obce Digernäs. Tady máme objednán na 2 noci malý domeček, tak akorát pro nás dva. Domeček je krásný, plně vybavený a při vstupu máte příjemný pocit, že jste právě dorazili domů. Ubytování je levné, je poznat, že hlavní sezóna je tady v zimě. Využíváme pračku a pereme obsah batohu, sušíme na slunci na sušáku, vaříme si normální jídlo z nakoupených surovin!! Jak příjemná změna. A sprcha, a normální postel, jupí!!

17. den, 29.8.2023, Sälen – volný den

Dnes máme v plánu odpočívat, poflakovat se v Sälenu a po okolí a připravit se na další část trasy – čtyřdenní cestu po trase Vasaloppsleden do Mory. Ráno jsme si trochu přispali a po snídani se vydáváme do centra obce hledat infocentrum, kde bychom získali nějaké informace o následující trase. Není tu ale infocentrum ani jiné informace, tak se vydáváme na procházku ke startovní aréně Vasova běhu. Tady už jsme před lety byli, ani zde není žádné info, nevadí. Zpátky se vracíme stopem, v místním obchodě si nakupujeme na večeři a na další dna, navštívíme místní malý, ale příjemný skanzen Olnispagården a vracíme se do našeho domečku užít si normální večer.

18. den, 30.8.2023, Vasaloppsleden – 1.den

Uklízíme pronajatý domeček a vydáváme se do Sälenu a dále ke startu trasy Vasova běhu. Trasa Vasaloppsleden je dobře značena, částečně vede přímo po trase zimního závodu, místy se noří do okolních lesů. Většina je ale trasována po štěrkovém povrchu, takže je to pohodička, ale boty jsme opět namočili v mokřadech. První část jsme šli kolem osad Smågen, Mångsbodarna (v lese je zajímavý starý vodní mlýn a pila) a končíme v chatě Tennänget. V chatách po trase Vasova běhu jsou obvykle 4 dvoupatrové postele, stoly, židle a uprostřed kamna. Voda bývá poblíž a cesta k ní je značená. Dnes jsme nepotkali žádné turisty, jen dva cyklisty, v chatě nocujeme sami.

19. den, 31.8.2023, Vasaloppsleden – 2.den

Vycházíme v 8.30 a dnes jdeme přímo po trase závodu, počasí je hezké, slunečné. Jdeme přes osadu Risberg, kde si u místní chaty Rosttjärn dáváme malou pauzu. Těšíme se do Evertsbergu, kde má být obchod a kavárna. Leč marně, vše je zavřeno či nefunguje, Asi až v sezóně v zimě. V křižovatce je ale malá samoobslužný obchůdek LIFVS, kam je vstup možný přes aplikaci. Instalujeme si tedy aplikaci, ale nefunguje nám ověření bankovní identity, vyžaduje to švédskou banku. Tedy asi máme smůlu. Naštěstí přišel mladík a ten nám v obchůdku zaplatil nákup sušenek a chleba a my jsme mu dali hotovost. Zřejmě bychom se bez tohoto nákupu obešli, ale díky za ochotu tohoto mladého Švéda!! Nocujeme v chatě Axikojan, u které je suprový starý mlýn s náhonem, v mělké říčce se můžeme okoupat. Jsme zde opět sami, dnes jsme nepotkali opět žádné turisty.

20. den, 1.9.2023, Vasaloppsleden – 3.den

Dnes jako včera vycházíme v 8.30 a naším cílem je chata 9 km před Morou. První osadou na trase je Oxberg, kde je benzínka, jinak nic. Tajně jsme doufali, že na benzínce bude možnost dát si kafe, ale benzinka je samoobslužná a obchůdek u benzinky je zavřen. Takže káva až v Moře, nevadí. Dnes jdeme opět po trase Vasova běhu, tedy skoro pořád po štěrkových cestičkách, už druhý den máme suché boty. Tyto štěrkové cesty jsou jako stvořené pro gravelové kolo, tak snad někdy příště. Na chatce Prästskogskojan jsme si dali svačinu a na Högbergu chvíli lelkujeme na lavičce na slunci. Jinak dnešní cesta je celkem nudná, asi je to těmi suchými botami. Na chatě Eldris jsme opět sami, ale je tu parkoviště a osada, pohyb večerních sportujících lidí je už znatelnější, blížíme se přeci k městu.

21. den, 2.9.2023, Vasaloppsleden – 4.den

Ráno podle obvyklého scénáře uklízíme chatu, a odcházíme cca kolem půl deváté. Před Morou procházíme řídkými lesy se spoustou značených zimních tras a následně skidstadionem, kde to musí být opravdová běžkařská paráda. Ach!! Přímo v Moře je hodně vidět, že tuto oblast letos v létě trápily větší deště a velká voda. Procházíme kempem Risagården, který je v částech přilehlých k řece Hemulån pod vodou, ze které vykukjí jen odpadkové koše a stožáry osvětlení. Přicházíme do centra Mory, procházíme centrem, nakukujeme do obchůdků a v restauraci si dáváme pizzu a konečně i to kafe. Jdem na ubytování, které máme v malém hezkém penzionu blízko centra, jsme zde opět skoro sami, pouze večer přišli dva muži, ale ani o nich nevíme, mají pokoj ve druhém patře a neslyšíme nic. Můžeme tedy využít celé patro se dvěmi kuchyněmi a dvěmi toaletami, našli jsme zde i saunu, ale to až zítra. Navečer před spaním ještě krátká procházka po okrajové části Mory, je hezký večer.

22. den, 3.9.2023, Mora – volný den

Jelikož jsme si Moru prošli křížem krážem už včera odpoledne, dnešní den využíváme k návštěvě vesnice Nusnäs cca 7 km jihovýchodně od Mory. Nusnäs je významná tím, že se zde vyrábí v několika provozech ikonický dalarenský koník. Jelikož Katka touží už léta po tomto koníčkovi, jdem se tam podívat. Cesta ale vede po asfaltkách, část trasy se svezeme stopem. Je neděle a v obci je otevřena pouze jedna koníková výrobna Nils Olsson Hemslöjd. A protože je neděle, je možno do výrobních prostor pouze nahlédnout, projít si továrnu a navštívit obchůdek se suvenýry. Ve všední den je možné vidět přímo výrobu a také ruční malování koníků. Ale i tak je to velmi zajímavé, k vidění je toho v továrně opravdu dost a nahlédnout můžete celkem kamkoliv tak, abyste si udělali představu o postupu výroby koníků. V obchůdku si můžete koupit koníky v různých fázích výroby od dřevěných ořezaných prvovýrobků a následně opracovaných dřevěných koníků až po různobarevné provedení koníků v mnoha velikostech. Nutno říct, že ceny koníků jsou v obchůdcích v okolí přibližně stejné, takže je celkem jedno, kde si koníka koupíte, pokud jej opravdu chcete. A my chceme. Vybrali jsme si tři koníky v různých stadiech výroby, dva surové dřevěné a jednoho klasického červeného, ve velikosti 7 cm. Ano, 7 cm, 3 malí koníci se do batohu akorát schovají. Katka je nadšená, konečně máme svého červeného koníka z Dalarny!!! Do Mory se vracíme po vedlejších štěrkových a asfaltových cestičkách, cesta celkem hezky ubíhá a my už se těšíme do sauny. Takže večer sauna a příprava na zítřejší přesun na letiště.

23. den, 4.9.2023, Přesun na letiště, odlet do Krakowa

Ráno odcházíme přibližně v 9 hodin, máme spoustu času. Ale protože jsme včera od vlakového dopravce obdrželi SMS s upozorněním, že část kolejové trasy je vlivem povodní zatopena a že je třeba jet po jiné trase, jdeme přímo na nádraží zjistit co a jak. Na nádraží není žádné info ani obsluha. Na perónu stojí vlak do Borlänge, tedy naším směrem a od vlakvedoucího se dovídáme podrobnosti o naší trase. Se zakoupenou jízdenkou můžeme jet na letiště po jiné trase objížďkou k východnímu pobřeží, takže neváháme a nasedáme do dřívějšího spoje a jedeme. Na letiště se dostáváme bez potíží s dostatečným předstihem, v letištní hale lelkujeme na lavičkách a čekáme na letadlo. Odlet bez potíží, přílet do Krakowa také. Na parkovišti si vyzvedáme naše auto a jedeme domů, doma jsme v 01.30 a šup do postele.

Södra Kungsleden

Jedná se o dálkovou trasu ve středním Švédsku, jejíž celková délka je 350 km. V průběhu trasy jsou tři místa s možností doplnění zásob. Nejdelší úsek bez možnosti dokoupení zásob je přes NP Fulufjället, kdy je potřeba mít s sebou jídlo na cca 7 dní. Trasa prochází v severní části hornatějším terénem v nadmořské výšce cca 900 mnm, ze které vystupují osamocené masivy Sylarny a Helagsu. Jižní část je vedena již spíše v lesnatém terénu s nižší nadmořskou výškou. Je potřeba počítat s tím, že terén je povětšinou promáčený a občas je potřeba přebrodit potok nebo menší říčku. My jsme šli ze severu na jih, protože jsme nevěděli jak dlouho nám trasa zabere. Případný volný čas jsme chtěli poté využít i navazující trasou do Mory. Nakonec to šlo celkem dobře a trasa se dá celkem na pohodu zvládnout za 14-16 dní. Průměrná denní vzdálenost je cca 25 km, terén je složitější a ty kilometry jsou ve Švédsku nějaké delší :-) Doma zvládáme kolem 35 km denně s prstem v nose. Vzhledem k rozmístění zásobovacích zastávek je asi lepší jít z jihu na sever, kdy delší úseky pokryjete jídlem z domu a v severní části je více možností zásobování na chatách. A pokud zbyde čas, tak si v severní části můžete udělat výlet v oblasti Jämtlandského trojúhelníku.

Vasaloppsleden

Trasa se snaží kopírovat trasu Vasova běhu na lyžích, celková délka trasy je 90 km. Trasa prochází lesnatým terénem, bez výrazného převýšení, kolem Mory je již vedena dost po štěrkových cestách. Po trase je 8  chat pro přespání, které udržuje místní správce. Uvnitř chaty bývají 4 dvoupatrové postele, stoly a židle a uprostřed kamna. Dřevo bývá v přístřešku. Za nocleh by jste měli zaplatit bezhotovostně nebo v informačních centrech na začátku nebo konci trasy. Mysleli jsme si, že už bude lepší možnost se zde zásobovat, ale možnost zde není. Takže si vemte jídlo na cca 4 dny cesty. Tuto trasu bych klidně doporučil na rozchození, aby jste si zvykli na jiný rytmus, vyzkoušeli si vybavení a případně co nepotřebujete zanechali v Sälenu či potřebné vybavení zde dokoupili. Na trasu Södra Kungsleden budete vyrážet pěkně rozejití. Ze začátku nedoporučujeme to přehnat, chce to se rozcházet postupně a nepřepálit to hned první dny, protože se mohou projevit různé problémy s koleny či šlachami.

Vybavení

Šli jsme cestou ultralightu, čili lehkého minimálního vybavení. Hmotnost batohů s vybavením jsme měli 8 kg, s jídlem na týden cca 10 kg. Znamená to mít lehký batoh s objemem cca 45 litrů (Montane Trailblazer 44), péřový spacák (Cumulus Lite Line 400), nafukovací karimatku (Therm-A-Rest Neoair Xlite NXT), lehký stan (Six Moon Designs Haven) a oblečení mít připravené tak, aby se dalo vrstvit a ušetřilo se tak na jeho hmotnosti - a bylo zároveň lehké. Z hlediska jídla je potřeba vzít stravu neobsahující vodu (té je všude dost a je těžká) a současně byla snadno připravitelná (ideálně jen na zalití horkou vodou, bez vaření). Díky lehkému batohu si poté můžete dovolit vzít i lehké pohodlné boty trailového typu (my jsme šli v Altra Lone Peak 6), které jsou vzdušné a mají extrémně širokou špici. Budete je mít sice neustále mokré (ale to po dvou dnech i kožené boty s membránou), ale nebudete mít puchýře (kvůli zapařeným nohám, tvrdé konstrukci boty a úzké špičce).